Kan inte ansluta till ett skyddat trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta till ett skyddat trådlöst nätverk

Tjena alla, jag har ett litet problem med en viss laptop (laptop A)! Jag kan helt enkelt inte ansluta till ett skyddat trådlöst nätverk. När jag försöker ansluta till det försöker den bara i evigheter, och tillslut står det bara "Det gick inte ansluta till nätverket". Ändrar jag nätverket till oskyddat, kan jag ansluta utan problem, men jag vill verkligen inte köra oskyddat. Jag har försökt med alla typer av security options (WPA, WPA2 osv), går ej. Bara oskyddat som fungerar.

Jag har även försökt med en annan laptop (laptop B), och där fungerade det perfekt, skyddat som oskyddat. Så router kan det inte vara fel på, det måste vara nånting med laptopen. Någon som har någon aning om vad det kan vara? Routern är en Netgear Wireless 300-N.

Jag vet inte om det spelar någon roll, men när jag konfigurerade routern använde jag laptop B. När jag försökte göra det med laptop A kunde jag inte komma vidare i Setup Wizard, fick bara upp "Sidan kan inte visas"-ruta. Men som sagt, vet inte om det här spelar nån roll.

Tacksam för svar!

Mvh daVani

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ska någon kunna svara med säkerhet när du inte anger vilken laptop det handlar om?

Det troligaste är väl OS/drivrutiner/nätverkskort som krånglar eller inte stödjer protokollen du försöker köra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har inte laptop A här framför mig så jag vet inte vilken modell det är, men det är en eMachines laptop.

Vad är det första jag borde testa? Uppdatera nätverkskorts drivrutiner? Det är inte världens bästa laptop direkt, men att protokollet inte skulle stödjas...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

1. kolla så inte MAC-adress filtrering i Routern är på
2. testa slå av WPS i routern om möjligt
3. kör en reset på routern

Visa signatur

Moderkort ASUS RAMPAGE IV EXTREME LGA-2011 CPU Intel Core i7 3930K
GPU ASUS GeForce GTX 580 1536MB Matrix Platinum Minnen Dominator GT Quad 16GB DDR3 PC3-17000 2133MHz Chassi Fractal Design Define XL Svart Ljud Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro PSU Cooler Master Silent Pro Gold 1000W
CPU kylare Corsair H80 Hydro

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att testa andra drivrutiner till kortet.
Lita inte fullt på att den senaste versionen är den som ska funka, min bror har en dator där en "mellan" version funkar i hans nätverk.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

det bör finnas någon label under datorn där det står en beteckning samt så får du kolla i enhetshanteraren vilken version av drivrutin du har så kan vi säkert hjälpa dig lättare.

Visa signatur

Moderkort ASUS RAMPAGE IV EXTREME LGA-2011 CPU Intel Core i7 3930K
GPU ASUS GeForce GTX 580 1536MB Matrix Platinum Minnen Dominator GT Quad 16GB DDR3 PC3-17000 2133MHz Chassi Fractal Design Define XL Svart Ljud Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro PSU Cooler Master Silent Pro Gold 1000W
CPU kylare Corsair H80 Hydro

Permalänk
Medlem

Det är inte så att routern är inställd på endast "802.11n" och dator A endast klarar "802.11b/g". Naturligtvis konstigt om det fungerar okrypterat men kanske kan vara idé att titta på i alla fall.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Okej en liten uppdatering nu då.

Jag har laptop A framför mig nu, här hemma. Det är en eMachines E728. Jag försöker ansluta till mitt trådlösa nätverk (när jag försökte det innan gjorde jag det hos några bekanta, de jag försöker hjälpa...), och vad tror ni? Fungerar det nu? Jepp!

Det fungerar alltså ansluta till mitt trådlösa nätverk (jag använder en D-Link DIR-655), men inte till deras. Så vad är problemet nu egentligen? Är det datorn, som jag först trodde, eller routern? Nu lutar det faktiskt mer åt routern.

När jag drar hem till mina bekanta ska jag kolla det här med MAC adress filtreringen och WPS. Enligt labeln på datorn stödjer den 802.11 b/g/n. Nätverkskortet för det trådlösa är en Atheros AR5N97 med drivrutinen v. 9.0.0.202. Min dator har en Atheros AR9002WB-1NG med drivrutinen v. 9.0.0.222.

EDIT: Vad i... Jag går in på eMachines sida för att hitta drivrutiner och E728 modellen finns ju inte med. Det finns dock E727 och E729. Vad nu? :/

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Det är antingen eller...
Bara för att det lirar hemma hos dig så behöver inte deras router vara "felaktig".
Du kanske kör gamla drivrutiner för nätverskortet och gammal firmware på routern.
Och dom kanske kör det senaste.
Eller tvärtom...

Eller så kör du en gammal drivrutin som funkar med din nya firmware på routern men som inte funkar på den gamla firmwaren på deras router osv..

Den enda gången som jag stött på detta problem har varit med just Atheros wlan-kort.
Det var min brors dator som jag redan nämnt.
Atheros är ju inte de mest kända, så jag skulle tro att det är deras drivrutiner som är orsaken.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ett korrekt ssid på routern, inga specialtecken eller mellanslag?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hittade E728 på den svenska eMachines-sidan, det visade sig att datorn hade senaste drivrutiner till nätverkskortet.

Jag är lite lost när det gäller SSID så jag vet inte direkt vad du menar, men det finns ett fält "SSID: NETGEAR". Inga mellanslag eller specialtecken.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av daVani:

Jag hittade E728 på den svenska eMachines-sidan, det visade sig att datorn hade senaste drivrutiner till nätverkskortet.

Jag är lite lost när det gäller SSID så jag vet inte direkt vad du menar, men det finns ett fält "SSID: NETGEAR". Inga mellanslag eller specialtecken.

Det är nog ditt ssid, det ska vara nåt på max 32 tecken, en sak du kan prova är att byta det mot nått med små bokstäver och inga åäö eller nått sånt, små bokstäver o siffror bara och kanske max 8 tecken, ssidt har inget med säkerhet att göra, så prova byta namn o se om det ev går bättre då.
Du kan även prova att ändra längden på din wpa nyckel, den ska vara mellan 8 och 63 tecken lång för att hålla sig inom standarden, en del prylar är kinkiga på sånt här, andra är lite slappare.
Här har du en slumpnyckelgenerator om du själv har dålig fantasi:
http://www.yellowpipe.com/yis/tools/WPA_key/generator.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är fixat nu. Det var ssid som var problemet... tack till alla som hjälpte!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Rekordmedlem

Bra att det löst sig !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.